** Blog | 10 tips voor emotionele veerkracht

emotieelveerkrachtIs het je wel eens opgevallen hoe sommige mensen gestressed raken van verandering, terwijl anderen er met gemak doorheen rollen? Dit heeft helemaal te maken met emotionele veerkracht.

Hoewel het voor sommige mensen van nature met gemak gaat, zijn er 10 eigenschappen om je eigen te maken zodat je vanaf vandaag kunt beginnen met leven vanuit minder weerstand en meer gemak.

Hieronder geven we 10 punten die emotioneel veerkrachtige mensen toepassen wanneer ze worden geconfronteerd met een lastige situatie: 

  1. Geduld: wacht op het juiste in plaats van een impulsieve reactie op wat je nu wilt.

Dit gaat over impulscontrole: de mogelijkheid om te stoppen met een impulsieve reactie en de rust te vinden om te reageren vanuit rust. Bijvoorbeeld: een familielid maakt je boos. Je impulsieve reactie zou zijn om uit te halen. Wanneer je deze reactie op ‘pauze’ kunt zetten, schep je ruimte om eerst stil te staan bij de juiste manier van reageren op de lange termijn. Door deze impulsreactie uit te stellen en te beheersen sta je een actie toe die aansluit bij jouw beste bedoelingen. 

  1. Tolereer ongemak

Net als bij de bovenstaande tip, degenen die emotioneel veerkrachtig zijn lukt het om ongemak te tolereren. Hoe zou je reageren als je een ongemakkelijke situatie een uur kan tolereren? De vorige tip ging over het kiezen van de beste reactie, deze tip gaat over het kunnen toestaan van een emotie, zonder enige actie. 

  1. Zorg voor perspectief

Wanneer je in een lastige situatie zit, lijkt dat het enige te zijn op dat moment. Je hebt het idee dat je daar helemaal in vast zit. Wanneer we voor ons gevoel in de ‘loopgraven’ zitten, is het lastig om een groter plaatje te zien. Soms gebeuren dingen voor je, niet tegen je. Ook al zien we dit op zo’n moment niet. Wat pijnlijk lijkt, kan een geschenk blijken te zijn. 

  1. Praktiseer acceptatie

Acceptatie is niet hetzelfde als bij de pakken neer gaan zitten. Het gaat niet om het opgeven, het gaat over het ervaren van je emoties en het vertrouwen dat je terug zult veren naar balans. 

  1. Denk aan de macht van tijd

Emotioneel veerkrachtige mensen herinneren zicht dat de tijd alle wonden heelt. Mensen die de neiging hebben om zich depressief te voelen, zijn vaak bang voor een neerwaartse spiraal. Maar het gevoel van een emotie, is niet iets wat vast blijft zitten. Denk eens terug aan de laatste keer dat je je zo voelde. Je dacht misschien dat het einde van de wereld naderde, maar je bent hersteld. Dat is ook wat waar is. 

  1. Loslaten van een antwoord willen hebben

Wanneer we hard gaan werken aan het krijgen van antwoorden op moeilijke vragen, krijgen we vaak oogkleppen op. We raken dan zo in beslag genomen met het willen hebben van antwoorden, dat we vergeten dat antwoorden zich aandienen op het moment dat we daar klaar voor zijn. Een emotioneel veerkrachtig mens herinnert zicht dat het goed om niet alles te bedenken. 

  1. Toewijden aan zelfzorg

Emotioneel veerkrachtige mensen weten dat zelfzorg essentieel en niet onderhandelbaar is. Het is een dagelijkse zaak van toewijding aan jezelf dat innerlijke vastberadenheid versterkt. Zelfzorg kan variëren van oefeningen, meditatie, een kopje thee, een uitje, of iets anders dat jouw zelfzorg benadrukt. 

  1. Lach het uit

Humor is altijd krachtig om een lastige situatie het hoofd te bieden. Soms kost iets je veel energie en hoef je het alleen maar met humor te bezien. 

  1. Kies voor geluk boven gelijk

Emotioneel veerkrachtige mensen weten dat het ieders recht is om gelukkige te zijn. Natuurlijk is het leuk om gelijk te hebben, maar het is fijner om gelukkig te zijn. Vraag jezelf af of aangaan van een gevecht echt de moeite waard is. Vecht je om de situatie op te lossen, of vecht je om te winnen? In elk moment kun je kiezen voor dat wat je belangrijker vindt: de relatie of je trots 

10. Geen focus op wat er mis is, maar op wat goed is

Onthoud: Waar je aandacht aan geeft, daar gaat de energie naar toe. Dus waarom zou je niet meer cultiveren van dat wat je graag wilt? Laat los om je te focussen op wat je niet wilt. Cultiveer wat je wel wilt. Er is altijd wel iets om je goed over te voelen. 

 

Emotionele veerkracht heeft alles te maken met je innerlijke houding. Door deze 10 punten te beoefenen, zul je in staat zijn beter om te gaan met stress en meer tijd krijgen voor leven met gemak en lichtheid.

 

Themadag20sept_LichtwerkplaatsWil je ook een ‘deep dive’ nemen in het thema stress en weten hoe jij beter voor jezelf kunt zorgen? Kom dan naar onze themadag: Burn-out en stress, hoe blijf je ontspannen?.

Een fijne en verdiepende dag met talloze uiteenlopende workshops. Lees hier verder: themadag ontstress

 

Interessant en Inspirerend