** Blog | Aan de basis van elk gedrag ligt een positieve intentie

gedrag intentieBij deze vooronderstelling is het heel belangrijk om onderscheid te maken tussen de persoon en het gedrag dat een persoon laat zien én het onderscheid tussen intentie en het gedrag.

Wat iemand doet betekent niet dat iemand altijd en overal ook zo is. Dit is ook een belangrijke regel bij het geven van feedback. Je geeft feedback op het gedrag in een bepaalde situatie en niet op de hele persoon altijd en overal. Ga ervan uit dat je als persoon in zijn geheel ok bent. Maar dat je soms dingen doet die niet handig of effectief zijn, gedrag dat tegen de gangbare regels ingaat of gedrag vertoont die andere mensen kan kwetsen.

Het is ook heel belangrijk – vooral bij kinderen – dat je niet zegt ‘wat ben jij dom’ of ‘wat ben jij vervelend’ maar dat je zegt: wat doe jij dom of wat doe jij vervelend. Want dan spreek je het gedrag aan maar niet de persoon als geheel. Wat je eigenlijk zegt is: jij bent ok, je bent lief alleen nu doe je heel stout of vervelend. Hiermee voorkom je veel weerstand. En omdat je onderliggende boodschap is dat de ander wel ok is, geef je de ander ook meer (zelf)vertrouwen en waardering.

Het gedrag van iemand kan heel negatief en destructief zijn voor zichzelf en/of zijn omgeving. De intentie die het gedrag stuurt, is echter positief. Intentie betekent, dat iets belangrijk voor je is en waardevol. Elk gedrag levert de persoon hoe dan ook iets op. Anders zou hij/zij dit gedrag niet vertonen.

Een voorbeeld. Je kind is zoek. En als je je kind dan eindelijk terugvindt reageer je heel boos en zegt iets als: waarom loop je nu weg ik heb al zo vaak gezegd dat je bij ons in de buurt moet blijven! Je gedrag is boos, maar eigenlijk komt die boosheid voort omdat je heel ongerust bent geweest en je zorgen hebt gemaakt. Bovendien wil je je kind natuurlijk niet kwijt want je houdt van je kind en je wilt dit niet nog eens meemaken. Je zou ook vanuit die intentie kunnen reageren.

Dat je je kind laat blijken dat je blij bent dat hij weer terug is, dat je je heel veel zorgen hebt gemaakt en dan je kind op zijn gedrag wijzen. Ook dan is het de kunst om eerst de positieve intentie van het kind te waarderen. Je kind is bijvoorbeeld heel nieuwsgierig, ondernemend en wil graag op ontdekking uit. Dat zou je kunnen waarderen, maar je kunt je kind wel aanspreken dat de manier waarop hij dit heeft gedaan niet zo handig is en zelfs heel onplezierig voor jou. En zo kun je samen naar een oplossing zoeken, waarbij het kind zijn behoefte aan ontdekking en nieuwsgierigheid kan bevredigen zonder dat jij je zorgen hoeft te maken.

Zoek in de communicatie en vooral bij conflicten en irritatie naar de intentie achter het gedrag en je zult merken dat je tot hele creatieve oplossingen komt, je je minder ergert, minder snel boos wordt en anderen meer gaat waarderen en minder veroordeelt. Dit geldt eigenlijk voor alles. Je irriteert je bijvoorbeeld aan het gedrag van de ander. Maar welke behoefte en wens schuilt daar achter, of welke kwaliteit schuilt achter dit gedrag?

Is dit herkenbaar voor jou? Raak jij ook snel geïrriteerd door iets of iemand en hoe ga je daarmee om?

Bron: Geïnspireerd door Sabine Hess

Interessant en Inspirerend