** Blog | Focus als kracht

Bepaal je koersFocus: essentieel om je energie optimaal in te zetten. Wanneer het voor jou meer dan gemiddeld van belang is om je energie in balans te houden, dan is focussen een goed hulpmiddel.

Maar hoe doe je dat, focus aanbrengen? Dat is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan… Meer focus op verbindingen die iets toevoegen aan wat jijzelf belangrijk vindt helpt vooral om anders met hooggevoeligheid om te gaan.

1) Besef wat belangrijk voor je is

Vanuit het timemanagement komt het idee dat het handig is om belangrijke, niet dringende ideeën in te plannen in je agenda. Als je dat zoveel mogelijk doet, ben je elke dag voornamelijk bezig met het uitvoeren van dingen die belangrijk voor je zijn, zonder dat er druk op staat. Er zit dus zelfverbinding in en focus. Voorwaarde is wel dat je weet wat belangrijk is voor jou. Bedenk dat bijvoorbeeld  elke ochtend. “Vandaag is het voor mij belangrijk dat…”

2) Begin de dag met je agenda, niet met je mail

Aansluitend op het voorgaande: als je toch een agenda heb, laat die dan leidend zijn voor je dag. Door de dag te starten met je mail box, al dan niet in je pyjama met je smartphone in de hand, geef je meteen de invloed uit handen aan je omgeving. Je nodigt de buitenwereld uit nog voordat jezelf een idee hebt wat jij met de dag wilt. Daar gaat je focus. Start je de dag met je agenda, dan begin je met afspraken en taken die voor die dag, als het goed is vooral door jezelf, staan ingepland. Neem het door, verbind je ermee en bekijk dan je email vanuit die verbinding. Grote kans dat het je lukt om je minder te laten afleiden. Om afstand te bewaren tot de mailtjes. Om meer vanuit je eigen agenda te reageren. Dus onthoud: mail is buitenste-binnen, agenda is binnenste-buiten.

3) Op een andere manier aansluitend op het eerst punt: ontdek je achterliggende motivatie.

Natuurlijk zijn er taken die moeten gebeuren en niet zo leuk zijn. Allerlei kansen dus om snel afgeleid te worden. Maar waarom “moeten” die dingen eigenlijk ook alweer? Wat was ook alweer de achterliggende reden? Stel, je moet bijvoorbeeld stofzuigen. Dat vind je niet leuk. Dus je laat je gemakkelijk afleiden. Vertragen enz.. Waarom vind je eigenlijk dat je moet stofzuigen? Misschien wel omdat je hygiëne belangrijk vind. Een schoon huis fijn. Verbinding maken met die reden, maakt dat je met meer focus kunt stofzuigen. Je bent niet aan het stofzuigen, je bent met iets anders bezig dat je veel belangrijker vindt: zorgen voor een schoon huis. Het kan zijn dat je erachter komt dat je moet stofzuigen omdat je ouders dat vroeger hebben ingepeperd. Je doet het dan omdat het belangrijk is voor een ander, niet voor jezelf. Probeer dan je eigen belangen en motivatie te ontdekken.

4) Neem niet steeds heel jezelf mee.

Veel hsp-ers houden van inhoud, van kwaliteit, van contact, van iets totaal beleven. Bij het voorbeeld van het mooie muziekstuk is die totaal-beleving wellicht erg prettig. Bij veel voorbeelden uit de werksituatie is het onhandig. Je bent veel te “breed” aanwezig, je betrekt allerlei aspecten van jezelf (of de ander) die niet ter zake doende zijn.

Er worden maar bijzonder weinig mensen betaald om wie ze zijn. De meeste worden betaald om wat ze doen en dan ook nog in afgebakende mate: het uitoefenen van een functie.

Wat je zou kunnen doen is elke ochtend je werk bewust binnenstappen als functionaris, in plaats van als je volledige zelf. Dus bij het binnengaan van de werkomgeving denk je “ik ga naar binnen als Projectmanager Bestuursvernieuwing”, “Ik ga naar binnen als Juf Jansen”, of bij een
vergadering  “Ik ga naar binnen als voorzitter”. Het zou je bijzonder kunnen helpen om je focus te behouden, je minder te laten afleiden, je meer af te bakenen, je minder te laten raken en alleen open te staan voor die prikkels en invloeden die van belang zijn voor je functie. (En als blijkt dat je als functionaris vrijwel niets van jezelf kunt meenemen, dan heb je een heel ander probleem: de verkeerde baan.)

En als neveneffect helpt het vaak ook de ander, die jou als duidelijker en professioneler gaat ervaren. Let maar eens op!

 

 

Ben of ken jij iemand die zich kan vinden in bovenstaande? Wil jij weten met welke tips en tricks jij in je kracht kan blijven als HSP’er? Je bent van harte welkom tijdens de High Sensitives ontmoeting op 29 oktober bij de Lichtwerkplaats. Meld je hier aan: HSP 29 oktober

Wil je meer lezen over hooggevoeligheid? Houd dan onze blogs in de gaten, of meld je op de website aan om op de hoogte te blijven.  >>> blogs

 

sign_lwplaats_wit1.jpgLees hier het online Lichtwerkplaats magazine: Uitgelicht! Doe je mee aan het belichten van kracht voor duurzaam geluk? Verbind je met ons als expert of ambassadeur in jouw regio. De Lichtwerkplaats is onderdeel van de Stichting Werkplaats voor Bezieling.

Interessant en Inspirerend