Blog | Jij en stress

burnoutkopieStress heeft alles te maken met wie je bent. Dat is geen kritiek, maar een simpele constatering. Hoe jij in het leven staat bepaalt namelijk het wel of niet hebben van stress. Om maar meteen met twee uiterste te meten: je hebt mensen die hoe dan ook nooit stress krijgen.

Die kunnen er twee fulltime banen op na houden, een gezin draaiende houden, aan alle sociale verplichtingen voldoen en zelfs nog tijd vinden om naar de kapper te gaan en een boek te lezen. Aan de andere kant zijn er mensen die al in de stress schieten als ze hun wekelijkse boodschappen moeten combineren met het wassen van de auto.

De meeste mensen zitten toch wel in het ruim opgezette gemiddelde van de stress-ladder. Zij kunnen redelijk wat spanningen aan, maar een keer houdt het op. Hoe, en of, je die keer bereikt, heeft te maken met hoe jij in het leven staat. Want stress kan makkelijk voorkomen worden door een luchtige kijk op het leven. Stress ontstaat door een opeenhoping van veel spanningsmomenten. Voor de één ligt die lat natuurlijk hoger dan voor de ander.

Spanning wordt gecreëerd doordat er een verschil ontstaat in verwachtingen over een situatie en de werkelijkheid zoals die is. Anders gezegd: stel je vriend maakt het onverwachts uit. Dan moet je jouw verwachting gaan bijstellen. Je had immers verwacht dat jullie misschien wel tot de dood bij elkaar zouden blijven. Die omschakeling alleen al zorgt al voor de nodige spanning. Maar ook de periode daarna, waarin je moet omgaan met de nieuwe situatie, is één groot spanningsmoment. Want vergeet niet, ook emoties als onzekerheid, verdriet en boosheid hebben alles te maken met spanning en stress.

Maar hoe kun je nu je verwachtingen in- of beperken? Ga maar eens honderd scenario’s bedenken als je een voorstel schrijft. Vaak is de hoop de vader van de gedachte. Hoop je op goede kritiek op jouw voorstel, dan is dat ook vaak de verwachting die je hebt. Vaak is het zo dat mensen zich heel erg gaan inspannen om hun verwachtingen in stand te houden en de oorzaak bij iets of iemand anders leggen. Dat is natuurlijk heel vermoeiend en zal uiteindelijk alleen maar meer stress opleveren. Want als je de werkelijkheid ontkent, bouw je als het ware een fantasie op die je in leven moet zien te houden. Mensen moeten proberen in te zien dat hun verwachting de oorzaak is en dat ze daar iets mee moeten doen. Als eerste om het te accepteren dat het nu eenmaal zo is, als tweede om te proberen voorzichtig te zijn met verwachtingen.

Het is goed om ze te hebben, maar zorg wel altijd voor een back-up. Bekijk een situatie en jouw verwachting daarvan en stel daar een negatieve verwachting tegenover. Denk je dat alles goed zal gaan, probeer je dan ook voor te stellen als alles fout gaat. Ben je onzeker over een presentatie, bekijk het dan ook eens van de andere kant waarin het wel goed zal gaan.” Wat er eigenlijk van je verwacht wordt, wil je spanningsmomenten uit je leven verbannen, is dat je een über-positief persoon bent. Want alleen door continu positief te denken en doen, kun je makkelijk je verwachtingen bijstellen, ben je minder teleurgesteld en heb je dus minder stress. Maar ja, soms wil je gewoon je kind achter het behang plakken omdat hij nu eenmaal onmogelijk is. Of schelden op je collega omdat hij je plan heeft afgekraakt. En dan is het toch een stuk moeilijker om lief en positief te blijven. Toch een paar tips:

Wees bewust van de situatie: zie het onder ogen en stop het niet weg door allerlei andere dingen te doen. Hoe eerder je je verwachtingen bijstelt, en dus de spanning wegneemt, hoe beter het is. Kijk wat je doet: hoe ga je met de situatie om, stel je je bestaande manier van denken ter discussie of juist niet? Ervaar en leer: spanningen kun je niet voorkomen, maar door van ervaringen te leren kun je er wel sneller mee om gaan en dus sneller spanning-vrij zijn.

Beter omgaan met stress?
Op 15 mei 2014 geeft Marina Schriek een lezing over haar boek ‘Gefeliciteerd met je burn-out’. Deze lezing zal gaan over het ontstaan van stress klachten zoals burn-out, wat je er van kunt leren en wat de beste manier is om er weer vanaf te komen.

Lijkt dit jou interessant en wil je hier graag bij zijn? Geef je dan op voor de Gezond verstand avond ** Stress: vijand of bondgenoot ** op 15 mei in Bronkhorst door een mail te sturen naar mail@lichtwerkplaats.nl. Ook kan je via op deze pagina het contactformulier invullen: GVA 15 mei

TIP: De locatie van deze maandelijkse bijeenkomsten is prachtig en zeker de moeite waard om nog even wat eerder aanwezig te zijn voor een frisse neus in dit bijzondere stadje. Bronkhorst lig op 12 km van Zutphen in de richting van Dieren. Enjoy!

Bron: Geïnspireerd door Integro

Interessant en Inspirerend