Oefening | Aandacht bij jezelf houden

Vandaag een kleine oefening voor jou om  te leren de aandacht bij jezelf te houden. We maken deze keer gebruik van de kracht van mindfullness.

1. Schrijf op hoe je je op dit moment voelt. Nu, terwijl je dit leest. Wat ervaar je, wat      gebeurt er om je heen en hoe ervaar je dat. Wat doet deze tekst met je? Ben je rustig of  gehaast? Kun je in het hier en nu blijven of dwaal je af naar wat er na dit lezen komt of naar andere prikkels die er om je heen gebeuren, maar niets met jou te maken hebben?

2. Herhaal deze vragen en ieder andere vraag die je aan jezelf wil stellen, bij iedere volgende  activiteit die vandaag plaatsvindt. het maakt niet uit of dat je de vaatwasser inruimen is, een vergadering of een bezoekje aan familie.ga ze bewust in en ervaar gedurende het moment wat er gebeurt, wat mensen zeggen,wat die tekst met jou doet, hoe je voelt, welke emoties er boven komen.Plak daar vervolgens de vragen aan; hoe komt het dat ik   me zo vrolijk voel door de tekst die ik net gehoord heb,waarom ervaar ik boosheid als zij binnenkomt,… wat zegt het over mij.

3. Probeer mindfulness te integreren in je dagelijks leven.Zie wat je er van leert, hoe bewust je gaat leven en steeds dichter bij jezelf komt.

Extra tips bij deze oefening:

  • Onthoud dat je in je stiltemomenten heel sterk met je mindfulness bezig bent.
  • Kijk, na een paar dagen mindfulness te hebben ingezet, wat het je heeft gebracht.
  • Schrijf ervaringen op. Door het terug te lezen wordt het helder.Anders gaat het vervagen en zie je niet hoe sterk je groei is gaandeweg de weken.
  • Probeer steeds vaker met mindfulness bezig te zijn. Op een gegeven moment gaat    het vanzelf.

 

Bron: Hoe vind jij jezelf? Diana van Beaumont

Interessant en Inspirerend