** Oefening | Gebruik je adem voor meer welzijn

Aansluitend op het thema “Burn-out” van deze week geven we je twee ademhalingsoefeningen mee om het weekend mee in te luiden. Enjoy!

Ademhalingsoefeningen kunnen je gevoel van welzijn verhogen. Als je last hebt van spanningen of stress wordt je ademhaling oppervlakkiger. Soms wordt dat blijvend de manier waarop je ademhaalt. Voor je lichaam betekent dit dat allerlei fysiologische processen daardoor beïnvloed worden.

Ademhalingsoefeningen kunnen je op korte termijn een beter gevoel geven. Bijvoorbeeld door er 2 of 3x per dag een kwartier of half uur tijd aan te besteden.

Twee voorbeelden van oefeningen zijn:

Ga op de grond liggen, op de rug, de benen naast elkaar, de armen langs het lichaam en ontspan u. Stel u nu voor dat op de bodem van het bekken, in de onderbuik dus, een grote voetbal ligt. Het in- en uitademen wordt bij deze oefening alleen door die voetbal gedaan, de borst beweegt slechts passief mee. Als de voetbal uitzet, ademt u in. Druk de buik tegen uw broekrand, voel dat de rug bij het inademen de grond raakt en stel vast dat de flanken uitzetten. Bij het uitademen zakt de voetbal en dus ook uw buik in. Haal wat sneller en krachtiger adem dan u gewoonlijk doet. Bij iedere inademing probeert u uw bekken- en bovenbeenspieren nog verder te ontspannen. Begin ermee enkele minuten zo te ademen en voer dat in de loop van enkele weken op tot tien minuten.

Doe dezelfde oefening als hierboven beschreven, maar nu 1) terwijl u rechtop staat en 2) terwijl u op een stoel zit. Wanneer u oefening 2 hebt gedaan, ga dan als volgt verder. Na een uitademing laat u tegelijkertijd het hoofd naar voren zakken tot op uw borst. Haal nu gedurende enige tijd geen adem, maar blijf zo zitten. Ontspan u en probeer de spieren van onderbuik en bekken steeds meer los te laten. Wanneer u in ademnood komt, begint u weer te ademen. Aanvankelijk zal dat vrij snel zijn, maar met het vorderen der weken kunt u langere tijd zonder adem.

 

http://bit.ly/themadag20sept_ontstress

Bron:  Geluk kun je maken, Carel Dijkstra

Interessant en Inspirerend