Oefening | Indrukken waarnemen en bij jezelf zijn

De hele dag door krijgen we prikkels, impulsen, indrukken. Hoe ga jij daar mee om? Vandaag een oefening in het waarnemen van prikkels, indrukken en bij jezelf zijn met je aandacht. Een goeie manier om je week af te sluiten en aan je weekend te beginnen!

  • Ga comfortabel zitten, beide voeten op de grond

  • Sluit je ogen, wiebel nog een beetje totdat je lekker zit

  • Wordt je bewust van alle geluiden om je heen, buiten

  • Wordt je bewust van alle geluiden in de ruimte waar je bent

  • Wordt je bewust van alle prikkels, de drukte, onrust, spanning, negativiteit, zwaarte, verdriet… en wellicht ook fijnere energie die je ervaart, als rust, of gronding. Sta even zonder vooroordeel stil bij wat waarneemt, wat het ook moge zijn.

  • Wordt je bewust van alle geluiden in jezelf, je lichaam, je ademhaling

  • Wordt je bewust hoe je ademhaling door je lichaam beweegt – welk delen bewegen mee op het ritme van je ademhaling? Doe dit een paar minuten

  • Sta er bij stil dat het ritme van jouw ademhaling uniek is, dat dit het ritme van jezelf is. Er is niets dat dichter bij jou zelf is

  • Open je ogen weer en neem even een paar tellen om te ervaren hoe je er nu bij zit

Sta er voor je zelf nog even een moment bewust bij stil hoe het was voor je om deze oefening te doen.

Interessant en Inspirerend